woensdag 25 januari 2017

Op Ambon

Gister heb ik de stad Ambon verkend. Dit is nog weer heel anders dan een stad zoals Jakarta. Wat ik al gelijk kon zien is dat hier veel meer natuur is. Wel zijn er ook heel veel auto's en brommers.
Ik heb te voet door de stad gegaan om te kijken hoe alles eruitzag. Op straat werd ik regelmatig aangesproken door brommerrijders die mij naar mijn bestemming wilden brengen. Er waren ook veel mensen die met de fiets mensen rondbrachten. Dit had ik nog niet eerder zo gezien. Echter is dit heel lastig werk door de vele heuvels die er op Ambon zijn. Als ze dan een heuvel op moesten werd er vaak afgestapt en werd de fiets geduwd.
Vooral kinderen die bijna nooit een blank iemand gezien hadden kwamen lachend mij tegemoet lopen. Zij zeiden even "hallo" en liepen daarna giechelend weer door.
Woorden die ik heel veel gehoord heb zijn: "Mister" en "How are you". Dit werd regelmatig naar mij toe geschreeuwd toen ik door de buitenwijken van de stad liep. Veel mensen vinden het leuk om even een klein praatje te houden al is het alleen maar om te vragen hoe het gaat. Dit vond ik erg leuk om op zo'n manier met de mensen in contact te komen.
Toen ik in een parkje ging zitten om de warme zon even te ontwijken kwam er al snel iemand naar mij toe om even een praatje met mij te maken. Hij was een gids die (waarschijnlijk) nu niks te doen had. Maar i.p.v. naar mij toe te lopen om te vragen of hij mij ergens dingen kon laten zien begon hij zich voor te stellen en te vragen waar ik vandaan kwam. Nadat ik vertelde dat ik uit Nederland kwam begon hij zelf een beetje Nederlands tegen mij te praten. Hoewel hij uiteindelijk wat extra geld wou verdienen heb ik een heel leuk gesprek gehad met deze man.

Het was heel mooi om te zien hoe de straten hier echt leven. Dit geeft een heel fijn en veilig gevoel.

1 opmerking:

  1. Mooi Gijs, die andere cultuur, zo krijg je wel een echte kijk op zo,n land

    BeantwoordenVerwijderen