dinsdag 17 januari 2017

Inleiding

Beste lezer,
Mijn naam is Gijs Brugmans en ik ben een derdejaars student aan het Alfa-College in Groningen. Hier volg ik de opleiding Human Technology (product onderzoeker). Momenteel ben ik bezig met mijn afstudeerstage dat plaats gaat vinden op de Molukken. Ik zal op 22/1/2017 vertrekken en op 30/3/2017 zal ik weer aankomen in Amsterdam.
Twee jaar geleden hebben een aantal gezinnen (zonder stromend water of stroom) PV-Verlichtingssystemen gekregen. Dit zijn panelen die licht omzetten in stroom, deze stroom gaat naar een accu die in een ledlamp bevestigd is. Door dit project zouden er veel kosten bezuinigd worden bij de gezinnen. Dit is omdat zij hiervoor propaanlampen gebruikten als hun enige vorm van licht. De benzine die daarin moest koste veel geld, nu hebben ze deze lasten niet meer. Wat ook doel van het onderzoek was, is om te zorgen dat de kinderen een betere educatie kunnen krijgen. Als er 's avonds voor school geleerd moest worden dan werd dit boven een propaanlamp gedaan. Dit zijn niet de ideale omstandigheden om te leren en hierdoor werd er dus ongeveer een half tot een uur per dag geleerd. Met het nieuwe verlichtingssysteem zouden de kinderen veel meer voor school kunnen leren en zo betere kansen voor zichzelf creƫren.
(https://www.cordaid.org/en/projects/solar-lighting-in-the-moluccas/)
Mijn onderzoek is om te kijken of dit project goed uitgevoerd is en of er nog steeds gebruikt gemaakt wordt van de gegeven hulpmiddelen. Zo zal ik onder anderen gaan kijken hoeveel geld er nou echt bespaard is en of de kinderen echt langer zijn gaan leren en vooruit zijn gegaan op school.

Op deze blog zal ik al mijn ervaring delen in de komende tijd en mijn best doen om mijn vrienden, kennissen en familie op de hoogte te houden van hoe het leven aan de andere kant van de wereld is.

3 opmerkingen: