maandag 6 februari 2017

Interviews op Ambon

In de tijd dat ik hier op Ambon zit heb ik al 19 interviews gehouden met families hier van het eiland. Als eerste was de bedoeling dat ik alleen maar gezinnen uit Latuhalat zou doen maar later bleek dat er nog veel meer gezinnen op Ambon een lamp hadden gekregen. In overleg hebben wij besloten om deze gezinnen ook maar te interviewen, dit zorgt alleen maar voor betere gegevens.

Om zo de interviews uit te voeren vond ik erg leuk om te doen. Oom Frans (mijn contactpersoon met TitanE) had mij voorgesteld aan iemand hier op Ambon die mij zou begeleiden en die de vertaler zou zijn (Nugi). Samen met Nugi ben ik meerdere keren op pad geweest om de families te interviewen. Zo kwam hij mij dan ophalen met een ojek(scootertaxi) voor mij en een ojek voor hem. We gingen met z’n allen dan naar het huis van een van de gezinnen met een lamp. Hier werd ik eerst netjes voorgesteld, waarna wij in de woonkamer gingen zitten om het interview af te nemen. Aan het einde van elk interview heb ik nog wat foto’s gemaakt en daarna gingen wij weer op de scooter naar een ander huis.

Tot nu toe heb ik bijna alleen maar positieve dingen gehoord. Zo doen alle lampen het nog en bijna allemaal optimaal. Er is bij een huis weleens wat problemen geweest met het koortje maar verder is er nog helemaal niks kapotgegaan. De reacties van de mensen zijn ook alleen maar positief als het over de lampen gaat. Iedereen gebruikt de lamp als de stroom er hier uit gaat en dat gebeurt toch bijna wel elke dag een keer. Al deze mensen zijn heel blij dat ze op deze momenten wel licht hebben om iets te kunnen zien.


Ik kijk erg uit naar de interviews in de komende dorpen. Dit zijn namelijk de dorpen waar het project origineel voor opgezet was. Ik ben dus erg benieuwd hoe de dorpen met primitieve leefomstandigheden erbij staan en wat de stand van de lampen hier is. 

1 opmerking:

  1. Hey Gijs, supergoed om te lezen dat het daar positief gaat met de lampen! Heb je al een beetje inzicht of de kinderen ook meer en beter leren hierdoor?

    Dikke tĂșt van mij!

    BeantwoordenVerwijderen